home  Home  >  De Dietrich  >  Het merk De Dietrich
Forge de Jaegerthal
Rouget de Lisle et le maire De Dietrich
Auto De Dietrich

Het merk De Dietrich

Het logo van De Dietrich dat symbool staat voor kwaliteit sinds 1778, is het oudste gekende fabrieksmerk. De jachthoorn blijft verbonden met de naam van de onderneming, als aandenken aan de verordening uitgevaardigd door Lodewijk XVI om de producten van De Dietrich tegen namaak te beschermen.

Enkele data hebben hun stempel op de geschiedenis van De Dietrich gedrukt :

1684

Jean Dietrich koopt de smederij van Jaegerthal.

1761

Jean Dietrich, kleinzoon van voornoemde, wordt door Lodewijk XV in de adelstand verheven. Hij wordt de grootste grondbezitter van Elzas door de aankoop van heerlijkheden en bouwt een industrieel imperium op door de aankoop of de bouw van smederijen en hoogovens.

1778

Lodewijk XVI kent aan Jean de Dietrich een merk toe in de vorm van een jachthoorn om zijn productie tegen namaak te beschermen. Dit kwaliteitssymbool vormt tot op vandaag het logo dat op de producten van De Dietrich wordt aangebracht.

1848

De Dietrich stapt het industrieel tijdperk binnen door geleidelijk aan af te stappen van de productie van gietijzer en staafstaal en door de smederijen om te vormen tot werkplaatsen voor productie van spoorwegmaterieel en machinebouw.

1896

De Dietrich slaat de weg in van de automobielbouw in samenwerking met Emile Mathis en Ettore Bugatti.

1905

De Dietrich verlaat de automobielproductie om zich in de loop der decennia toe te spitsen op machinebouw en de productie van spoorwegmaterieel, van uitrustingen voor de chemische industrie, van centrale verwarmingstoestellen, en vervolgens van keukenapparatuur en van spoorwegapparatuur.

1996

 De Dietrich neemt OERTLI, een producent van branders, over.

1999

De Dietrich neemt Schaefer Interdomo, fabrikant van condenserende en gietijzeren ketels, over.

2000

De groep De Dietrich maat het voorwerp uit van een minnelijk overnamebod door de Société Industrielle du Hanau (SIH), onder toezicht van ABN AMRO Capital Investissement France. De groep concentreert zich verder op ontwikkeling binnen de diverse activiteitsdomeinen.

2004

De groep De Dietrich Thermique zoekt toenadering tot Remeha, een grote Europese speler op de markt van de condensatieketels.

2008 De groep De Dietrich Remeha concentreert zich op de verdere ontwikkeling van hernieuwbare energietoepassingen, meer in het bijzonder van warmtepompen. In deze context neemt het bedrijf de groep DFM over, producent van warmtepompen beter bekend onder het merk SOFATH.
2009 De groep De Dietrich Remeha vormt samen met Baxi de groep BDR Thermea, een nieuwe onderneming, marktleider in innoverende oplossingen en diensten op het gebied van verwarming en sanitair warm water.